Een reis en tijd

Beste NMBS,

Graag wil ik jullie bedanken voor dit ongelooflijk spannende weekend.

Het begon op zaterdag, toen mijn trein in Brussel-Zuid van 10:42 om 10:52 eindelijk aankwam en dan zonder vertraging (?) vertrok richting Nijvel. Uiteraard hadden alle uurwerken op het station, het klokje op m’n gsm, mijn polsuurwerk en dat van m’n medereizigers last van exact dezelfde fout, waardoor een melding van vertraging op de borden of op de website niet noodzakelijk was.

Of wat dacht u van deze zondag? Het is zondag, dus nemen er maar weinig mensen de trein. Te weinig misschien, dus schaffen we de trein van Nijvel naar Brussel-Zuid van 16:29 (in Sint-Genesius-Rode) maar af. Dat ik daardoor alle daaropvolgende treinen mis, is uiteraard maar een klein detail.

Eindelijk toegekomen in Brussel-Zuid staat mijn trein naar Antwerpen netjes (nuja, proper was hij niet echt) te wachten op spoor 20. (De website zei spoor 21, maar goed, dat ligt toch vlak naast elkaar, nietwaar?)
Dat deze trein geen verwarming heeft en ook geen verlichting is uiteraard compleet begrijpbaar. Het vriest maar licht en gezien het aantal passagiers (Sardientjes in blik, iemand…? ) in de trein is verwarming slechts overbodige luxe… Het is tenslotte crisis voor iedereen.
En wie heeft er nu verlichting nodig om te kunnen praten met je medepassagiers. Een beetje sociaal zijn kan écht geen kwaad hoor.

Gelukkig heb ik in Antwerpen-Centraal een perfecte aansluiting op mijn trein naar Essen. En het moet gezegd, hij vertrok zelfs op tijd. (Als het goed is, zeggen we het ook) Dat deze trein vanaf 12 december (bij het invoeren van de nieuwe dienstregeling) 30min later vertrekt, waardoor ik dus meer dan een half uur mag wachten in het station en daaruit logisch volgt dat mijn sowieso al lange reis nog eens 30 minuten langer duurt; is ook perfect te begrijpen. De nieuwe dienstroosters zorgen immers voor betere aansluitingen. (Maar waar?)

Moest dit de enige keer zijn dat ik “wat later” aankwam op mijn bestemming, zou ik waarschijnlijk niet de moeite doen om hier woorden aan vuil te maken. Maar, lieve NMBS, ik heb het gevoel dat het hoe langer hoe erger wordt.

Morgen neem ik opnieuw de trein. 2x zelfs.
Zorgen jullie dat mijn trein op tijd rijdt?

Alsjeblieft?

Leave a reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.