Anysurfer op bezoek


Vandaag kwamen Bart en Gijs van Anysurfer langs.
Anysurfer is een kwaliteitslabel voor websites die voor iedereen toegankelijk zijn — ook voor mensen met een functiebeperking.

Ze legden uit dat niet iedereen zomaar een website kan gebruiken en dat je best rekening houdt met een aantal zaken, zoals het deftig invullen van uw alt-tags bij afbeeldingen.
Tijdens hun uitleg kregen we ook een demo van een persoon met een visuele beperking die zijn ervaringen met ons wou delen.
Echt knap trouwens dat het internet ervoor zorgt dat mensen met een functiebeperking gemakkelijker dan ooit aan nieuwsberichten geraken.

Screenshot Anysurfer Quickstart

Screenshot Anysurfer Quickstart

Na de uitleg -waar onze leerkracht presentatietechnieken dagen zou nodig hebben om alle opmerkingen te overlopen- was het aan ons.
We mochten inloggen op het anysurfersysteem en kregen vier websites die wij, als student, aan een audit mochten onderwerpen. (dus zo doen ze dat 😉 )
We kregen eveneens een checklist (Quickscan) met alle puntjes mooi opgesomd.
Onze bevindingen worden dan samengevoegd met de audits van de andere hogescholen die ook deelnemen aan dit project.

Op zich vind ik dat een zeer mooi en bewonderenswaardig initiatief.
Er is absoluut niets mis met het toegankelijk maken van uw website voor iedereen.

Maar ik heb zo mijn bedenkingen bij het label Anysurfer…

Wil je zo’n label op je website hebben dan moet je website daarvoor een audit en een validatie ondergaan.
De prijzen zijn respectievelijk € 540 en € 270 voor een mini-website. En dat zonder de 21% btw.
Wil je een uitgebreid auditrapport en heb je een grote website dan betaal je € 1080 + € 900 = € 1980.
En die prijs is -uiteraard- ook zonder btw.

Nu, ik kan me best voorstellen dat er heel wat scholen, jeugdverenigingen en andere vzw’s
hun website wel in orde WILLEN maken maar daar niet, of nauwelijks, een budget voor hebben.
Zo merk ik bij mezelf dat ik de moeite niet wil doen om mijn websites volledig in orde te brengen omdat ik geen “prijs” krijg voor mijn moeite.
Hoe toegankelijk mijn website ook is, het label zal er niet staan pronken vooraleer ik meer dan € 1000 heb uitgegeven.
Geld dat ik simpelweg niet heb.

Zou zo’n label niet gratis moeten zijn? Of op z’n minst een gratis variant?

Zodat het label ook toegankelijk wordt voor mensen met een financiële beperking…

EDIT (23 maart 2010 – 17:43): Blijkbaar bestaat er een manier om ook gratis het label te krijgen. Zie ook hier.

EDIT (22 juni 2011 – 14:10): En blijkbaar zijn de links niet meer beschikbaar 🙂

4 Reacties...

  1. Mathias Bynens

    Zou zo’n label niet gratis moeten zijn? Of op z’n minst een gratis variant?

    Zodat het label ook toegankelijk wordt voor mensen met een financiële beperking…

    You’re missing the point. Het label an sich hoeft helemaal niet toegankelijk te zijn, de bedoeling is dat zo veel mogelijk websites dat zijn.

    Ik heb zelf (nog) geen website met het AnySurfer-label, maar dat wil helemaal niet zeggen dat de sites die ik maak niet gebruikt kunnen worden door mensen met een functiebeperking.

    Ik zie het als volgt: AnySurfer is één van de vele hulpmiddelen die je kan aanwenden om je site te optimaliseren. Ik kan me voorstellen dat bepaalde klanten (zoals overheidsinstellingen) graag het AnySurfer-team inschakelen om ontwikkelde sites te laten keuren door een externe partij.

    Of er budget is voor een AnySurfer-audit of niet, is mijns inziens irrelevant voor de toegankelijkheid van de websites die je ontwikkelt.

  2. J-B

    Je hebt misschien gelijk. Maar hoe geef je dan aan dat je je kostbare tijd hebt gestoken in het optimaliseren van de toegankelijkheid? Het AnySurfer label is daar toch het ultieme icoon voor? Ik ben er nog steeds van overtuigd dat mensen meer moeite zouden doen om hun websites te optimaliseren als ze daarvoor een “icoontje” in de plaats zouden krijgen. (cfr. http://validator.w3.org/)

  3. Michel

    Ik ben het niet eens dat AnySurfer lavel het ultieme icoon is, ik had er nog nooit van gehoord namelijk. Het feit dat dat bedrijf dat graag zo ziet en hier geld uit wil kloppen staat hier los van. Ik snap dat bedrijven hun websites willen keuren door een extern bedrijf, echter snap ik niet waarom ze hun website vol lelijke icoontjes willen stampen. Ikzelf heb een hekel aan de intel inside, nvidea graphic card blabla stickers op mijn hardware… laat staan dat ik mijn mooie duidelijke en toegankelijke website wil ontsieren door 1k te betalen voor een icoontje dat reclame is voor een ander bedrijf. Daarenboven draagt het icoontje niet bij tot het verduidelijken van mijn website en is een duidelijke website automatisch meer geliefd, waardoor er meer mensen op blijven plakken.

  4. Mathias Bynens

    Validatie-icoontjes zijn zo jaren ’90 :p

    Een toegankelijke website is een beloning op zichzelf. En het is niet eens zo moeilijk, als je als fronteer gewoon heldere, logische HTML schrijft.

    Als voor jou het enige voordeel van een toegankelijke website dat kleine labeltje is, heb je het fout. AnySurfer-label of niet, als je site toegankelijk is gebouwd, merkt iedereen dat — ook mensen met een functiebeperking.

    Ik zie AnySurfer dan ook als een dienst waarop je je kan beroepen bij het bouwen van zo’n site, of als een team van professionals die sites grondig overlopen en analyseren, met als uiteindelijk doel de toegankelijkheid ervan te verbeteren. In dat eerste geval is het vooral een hulp voor de webontwikkelaar, in het tweede geval is het waarschijnlijk op vraag van de klant. In beide gevallen lijkt het me vrij logisch dat er een zekere prijs betaald moet worden…

Reageer